Hogyan készüljünk rá: műszaki vizsga

Mennyi időre szól a műszaki vizsga?

A legtöbb jármű esetén a vadonatújak 4, az első forgalomba helyezést követő harmadik naptári éven belül 3 évre adják meg a műszaki vizsgát. Ezen túl azonban már csupán kétéves hosszabbítások léteznek (személygépjárművek esetében).

Mi történik, ha lejárt a műszaki vizsga?

Bár az autóvásárlás egy örömteli pillanat, különösen akkor, ha első darabról van szó, egyben számtalan kötelezettséggel is jár. A fenntartása költségeket von maga után. A műszaki vizsga, vagy hivatalos nevén „időszakos műszaki vizsgálat” egy ezek közül. Tipikusan az a bizonyos egy, amelyiknél csak utólag vesszük észre, hogy elvesztette érvényességét. Mondjuk félévvel ezelőtt. Ezzel csak az a probléma, hogy lejárt műszaki vizsgával nem közlekedhetünk az autóval. Ha mégis így teszünk, és elkapnak a rendőrök, akkor súlyos bírságra számíthatunk. Akár a rendszámunkat is elveszíthetjük. Mindez rengeteg nyűggel jár, amiket tényleg érdemes inkább megelőzni. Ehhez csak annyit kell tennünk, hogy figyelünk a dátumokra.

Mit tegyünk, ha már lejárt a műszaki vizsga?

Először is pihentessük egy kicsit a járgányt. Kérjünk időpontot a helyi műszaki vizsga állomásra, amelyik szerződésben áll a Hatósággal. Főútvonalon tilos az autót tárolni ez alatt az idő alatt, és mellékútvonalon is csak 10 nap a megengedett. Ezért is érdemes minél gyorsabban belecsapni a lecsóba. Igényeljük meg az autó szállításához az útvonalengedélyt a helyi okmányirodában, amellyel elvihetjük azt az állomásig. Így nincsen trélerre szükségünk. Az engedély jóval kedvezőbb áron van, mint a szállíttatásra. Ezzel a papírral igazolhatod, hogy a vizsgára tartasz, így a rendőr nem bírságolhat meg menet közben.

Mit tegyünk műszaki vizsga előtt?

Legjobb, ha ismerjük a kocsinkat. A rendszeres szervizelt autóknál nagyjából képben vagyunk az állapotokkal és nem kell aggódnunk semmi miatt. Ettől függetlenül nem árt, ha még vizsgára menetel előtt gyorsan lecsekkoljuk a dolgokat. Legalább az alapokat, mint a szélvédő, kerekek, lámpák, karosszéria, műszerek. Mire is gondolok? A szélvédőn nem lehet repedés, nem lehet fóliával lesötétített. A sötétítést a hátsó szélvédőn és az oldalablakokon elfogadják, de ennek is ellenőrizni szokták a fényáteresztő képességét. Amikor a lámpákat ellenőrizzük, ne felejtsük el a helyzetjelzőt, a tompított és távolsági fényeket, az irányjelzőket, a fék-és tolató-, valamint a ködlámpát se. Ezeket egyébként is minden indulás előtt ellenőrizni kellene, de ilyenkor azért ne feledkezzünk meg róla. Egyik búra sem lehet megrepedve vagy eltörve. Ezeket, ha vannak, még a műszaki vizsga előtt orvosolni kell.

A műszaki vizsga előtt szánjunk időt arra is, hogy autónk tiszta és szagmentes legyen. Erre azért is van szükség, mert így gond nélkül leolvasható az alváz-és motorszám. A dísztárcsákat is szereljük le, és szedjünk ki minden oda nem való dolgot. A műszaki vizsgára úgy vigyük el az autót, hogy minden a KRESZ által előírt tartozék és felszerelés elérhető helyen van.

És ott a karosszériát is nézzük át alaposan. A mindennapi használatból eredő, apró sérülések miatt nem fog a kocsi megbukni, de a drasztikusabb sérülése és horpadások már indokolttá teszik. A korrózió is egy ilyen ok. Ne dőljünk be a városi legendáknak, például kezdődő sárvédő íves „virágzással” még nem fogják elmeszelni a kocsit, maximum ráírják a vizsgalapra a hibát, de érezzük, hogy van egy határ, ami nem a hallhatóan csámcsogó rozsdánál, a szitává porlott küszöböknél kezdődik.

Az abroncsokról se feledkezzünk meg műszaki vizsga előtt. Nem lehetnek repedezettek, szerkezetileg karcosodottak, mint például a szálhasadás, dudorodás. A törvényileg előírt kötelező minimális profilmélység 1,6 mm, de a saját biztonságunk érdekében 3-4 milliméternél cseréljünk abroncsot. Amennyiben nem gyári könnyűfém felni van felszerelve, akkor kérhetik a műbizonylatot. Méret béli eltérések sem lehetnek, kivéve, ha a gyári specifikáció ezt meghatározza. Még az eltérő mintázat is problémákat tud okozni a műszaki vizsga elbírálása alatt. Tengelyenként mindenképp azonosnak kell lenniük, bár ezzel talán megint nem mondok újat. Kressz vizsgán is elhangzik ez a mondat.

És még pár apróság, amik egyenként egy kisebb kategóriát alkotnak: a műszerfali világításoknak hibamentesen működnie kell, az ülések rögzítése legyen stabil, állíthatóságuk pedig problémamentes, ugyanígy a biztonsági öveknél. Ott vannak a mosóberendezések is, a szellőztetés. A vizsgabiztos munkájának gyorsítása, segítése érdekében ajánlott előkészíteni az elakadásjelzőt és az elsősegélycsomagot. A teendőkről részletesebben itt is olvashatunk: https://cool-mobil.hu/muszaki-vizsga/.

Milyen feltétellel kapható meg a műszaki vizsga?

A vizsgálat feltételei a korábbi évek elveit követik és minden hiba, amit a vizsgabiztos talál, feljegyzésre kerül. Az autó tulajdonosa ezekről értesülni fog. Ezek a hibák három kategóriába sorolhatóak: kis, komoly, nagy hiba. Értelemszerűen ezeket a hibák mibenléte határozza meg. Kis hibának számít a könnyedén orvosolható problémák. Komoly hibának, ha az előírásoktól eltérő dolgot tapasztal a műszaki vizsga biztosa, s ezek jelentősen veszélyeztetik a forgalom többi résztvevőjét. A nagy hibába minden olyan dolog beletartozik, amelyek veszélyesek a közúti biztonságra.